Spis treści
- Czym jest grupa docelowa?
- Poznanie własnego produktu/usługi
- Skąd brać informacje o potencjalnych klientach?
- Grupa docelowa a przekaz reklamowy
Jeżeli nie wiemy, kim dokładnie jest nasz klient, działania marketingowe nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Nawet jeśli dysponujemy sporym budżetem na reklamę, promocja nie będzie skuteczna, gdy nie znamy potrzeb, zainteresowań, motywacji naszej grupy docelowej. Przedstawiamy zasady i narzędzia, które pomogą ci określić, kto jest twoim potencjalnym klientem czy odbiorcą.
Czym jest grupa docelowa?
Grupa docelowa (ang. target group) jest grupą, do której kierujemy (lub chcemy kierować) komunikat, reklamę, produkt. Trafne określenie grupy docelowej zwiększa prawdopodobieństwo zakupu naszego produktu bądź usługi przez przedstawicieli tej właśnie grupy. Nasz target to zbiór osób (bądź firm w przypadku relacji B2B), które mają określone cechy. By zdefiniować grupę docelową, powinniśmy określić kryteria społeczno-demograficzne, np. płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania.
Poznanie własnego produktu/usługi
Poznanie własnego produktu, czy też usługi, jest jednym z najważniejszych punktów przy określaniu grupy docelowej. Powinniśmy zastanowić się nad tym, co klient otrzyma po zakupie naszych produktów/usług, jakie dają one korzyści, czyje – i w jaki sposób – problemy rozwiązują. Nie zawsze do grupy docelowej należy użytkownik produktu. Przykładowo, użytkownikami karmy dla kotów są koty, jednak grupą docelową będą ich właściciele.
Skąd brać informacje o potencjalnych klientach?
Dobrym źródłem informacji o potencjalnych klientach są statystyki naszej strony internetowej. W tym celu możemy pobrać i dokładnie przeanalizować raporty Google Analytics. Znajdziemy w nich m.in. informacje dotyczące płci, wieku, miejsca zamieszkania, zainteresowań, urządzeń użytkowników, którzy trafili na naszą witrynę. Kolejnym źródłem może być bezpłatne narzędzie Facebooka, czyli Statystki Grupy Odbiorców – Facebook Audience Insights. Dzięki niemu sprawdzimy zainteresowania, a także strony, które zostały polubione przez wybraną grupę docelową. Do dyspozycji mamy wiedzę o wszystkich użytkownikach Facebooka. Jedyne, co musimy zrobić, to wprowadzenie informacji o demografii i zainteresowaniach użytkowników – które możemy poznać, przeglądając wspomniane wcześniej raporty Google Analytics – a otrzymamy dane o ulubionych stronach potencjalnych klientów, ich wykształceniu, statusie związku, stanowisku, aktywności, lokalizacji. Przeglądając konkurencyjne strony, możemy zainspirować się, przejrzeć publikowane przez nie treści.
Google Ads Display Planner to narzędzie, które może pomóc nam w stworzeniu bazy stron odwiedzanych przez naszych klientów. To potężne źródło wiedzy o zainteresowaniach naszych klientów. Oczywiście, dobrze jest też poznać najpopularniejsze serwisy tematyczne dotyczące naszej branży – w tym przypadku Display Planner również się sprawdzi.
Grupa docelowa a przekaz reklamowy
Należy pamiętać, że grupa docelowa nie może być zbyt szeroka. Nawet jeśli wydaje nam się, że praktycznie każdy może być odbiorcą naszych produktów czy usług, wybierzmy np. odbiorcę lokalnego, to przyniesie lepsze rezultaty, pozwoli zaoszczędzić budżet i skuteczniej dotrzeć do potencjalnych klientów. Przykładowo, jeśli prowadzimy salon kosmetyczny w Warszawie i decydujemy się na reklamę w Google Ads, bardzo trudno będzie nam konkurować z innymi salonami kosmetycznymi w całej Warszawie. Stawki na wybrane słowa kluczowe musiałyby być wyższe, a tym samym musielibyśmy zwiększyć budżet. Decydując się na zawężenie grupy docelowej do – Mokotowa, na którym znajduje się nasz salon, zaoszczędzimy budżet i dotrzemy do osób poszukujących salonu kosmetycznego właśnie na Mokotowie.
Jeżeli posiadamy już informacje o naszej grupie docelowej, powinniśmy wybrać odpowiedni kanał komunikacji. Kanały informowania o produktach czy usługach różnią się w zależności od tego, kto należy do naszej grupy docelowej. Szczegółowe statystyki na temat docierania do Generacji X oraz tzw. Baby Boomers, znajdziemy pod tym linkiem, natomiast o Generacji Z, Generacji X i Millennialsach przeczytamy tutaj.
Kolejnym krokiem jest dopasowanie przekazu reklamowego do grupy docelowej. Innym językiem posługują się nastolatkowie, a innym osoby starsze czy przedstawiciele konkretnych zawodów, gdzie używa się języka branżowego. W późniejszym etapie dopasowujemy kanały dystrybucji, czyli miejsca sprzedaży. Muszą być ściśle powiązane z grupą docelową. Jeśli, na podstawie zebranych danych, widzimy, że najczęściej na naszą stronę trafiają użytkownicy wyszukujący informacji w wyszukiwarce internetowej, przeprowadźmy audyt i optymalizację SEO lub wykorzystajmy reklamy Ads. Jednocześnie musimy zadbać o jakość strony internetowej. Jeżeli do naszej grupy docelowej należą osoby, które codziennie korzystają z Facebooka, wypróbujmy reklamy Facebook Ads. Aby zbudować wiarygodność, a tym samym sprawić, by nasza marka była bardziej rozpoznawalna, możemy pomyśleć nad influencer marketingiem.
Mam nadzieję, że wiesz już jak określić grupę docelową, aby twój przekaz trafiał na podatny grunt. 🙂