Czy Generative Engine Optimization (GEO) to nowe SEO?

Trudno nie zauważyć, że w dobie AI zaszły spore zmiany w sposobie działania wyszukiwarek. Google coraz rzadziej wyświetla jedynie listę proponowanych podstron. Znacznie częściej użytkownicy dostają kompleksowe i dopasowane kontekstowo odpowiedzi. Zmiany są na tyle istotne, że wywołują żywą dyskusję na temat przyszłości pozycjonowania. Zdania ekspertów co do długości przeprowadzania transformacji są podzielone, ale nikt nie ma wątpliwości, że GEO (Generative Engine Optimization) staje się naturalnym rozwinięciem tradycyjnego SEO.

Sprawdź, jak silniki generatywne kształtują doświadczenia użytkowników, jakie znaczenie mają odpowiedziach generowanych przez systemy AI i jak przygotować się na przyszłość wyszukiwania.

Czym różni się Generative Engine Optimization (GEO) od tradycyjnego SEO?

Tradycyjne SEO przez lata opierało się na analizie słów kluczowych, poprawie technicznej struktury stron internetowych oraz linkowaniu. Pozycjonerzy skupiali się na formatowaniu tekstów i na tym, by treści zawierały odpowiednie frazy. Efektem tych działań była indeksacja i wyświetlenia strony w SERPach (wynikach wyszukiwania). Po wpisaniu przez użytkownika danej frazy, wyszukiwarka Google wyświetlała listę stron internetowych, które uznała za przydatne w kontekście wpisanego zapytania. Takie rozwiązanie było przewidywalne i stosunkowo proste w planowaniu strategii.

Tymczasem Generative Engine Optimization przenosi ciężar działań na analizę intencji użytkowników. Zamiast klasycznego wyświetlania odnośników, generatywne wyszukiwarki proponują gotowe, kompleksowe odpowiedzi. Treści nie są już oceniane wyłącznie pod kątem słów kluczowych, lecz przede wszystkim na podstawie zgodności z kontekstem pytania, zrozumienia perspektywy użytkownika oraz oczekiwań konsumentów.

copywriter pisze teksty pod AI

Rola generatywnych silników i odpowiedzi generowanych w widoczności marek

Wprowadzenie generatywnych silników sprawiło, że proces wyszukiwania stał się bardziej spersonalizowany. Chociaż wyszukiwarka Google dalej wyświetla listę stron internetowych, to jednak w oczy od razu rzuca się zmiana w górnej części SERPów. Teraz użytkownik otrzymuje odpowiedzi generowane na bazie dużych modeli językowych, które analizują dane z różnych źródeł i tworzą precyzyjne odpowiedzi na pytania użytkowników.

Co ważne, w takim podejściu liczy się nie tyle sama zawartość strony, co to, czy odpowiada ona intencji użytkowników i wpisuje się w ogólny kontekst. Jeśli treść zostanie uznana za adekwatną, może zostać użyta w odpowiedziach AI. Taka sytuacja diametralnie zmienia ich widoczność, dlatego każda firma chciałaby się tam dostać… a to wcale nie jest proste. Wyświetlanie w generowanych odpowiedziach wiąże się bowiem z potrzebą tworzenia treści, które z jednej strony osiągną wysokie pozycje w tradycyjnych wynikach wyszukiwania, a z drugiej – będą odpowiednio przygotowane pod kątem modeli generatywnych i strategii GEO.

W jaki sposób narzędzia AI pomagają optymalizować treści w erze GEO?

Nowoczesne narzędzia AI wspierają proces tworzenia treści w zupełnie inny sposób niż wcześniej. W ramach optymalizacji stron internetowych można analizować i przewidywać zachowania użytkowników oraz dostosowywać publikacje do ich oczekiwań.

Do największych zalet wykorzystania algorytmów AI można zaliczyć:

  • analizy słów kluczowych, które umożliwiają głębsze zrozumienie fraz wpisywanych w zapytania użytkowników. Dzięki temu można lepiej dopasować frazy kluczowe i tworzyć bardziej adekwatne treści.

  • Generowanie kontekstowych odpowiedzi – systemy oparte na sztucznej inteligencji mogą przewidzieć, jakie informacje najlepiej trafią w uwagę odbiorców i dostarczą im trafnych odpowiedzi.

  • Monitorowanie preferencji użytkowników i obserwowanie, jak zmieniają się zachowania użytkowników. Analiza pozwala szybciej reagować na trendy w danej branży i dostosowywać strategie GEO.

Zabawne jest to, że dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, optymalizacja treści jest bardziej „ludzka”. Copywriterzy nie muszą co dwa zdania wrzucać frazy kluczowej i mogą skupić się na tworzeniu wartościowych materiałów, które mają większą szansę pojawić się w AI Overviews.

W jaki sposób narzędzia AI pomagają optymalizować treści w erze GEO_ - visual selection

Strategiczne podejście do marketingu w erze AI – co warto wiedzieć?

Zrozumienie zasad działania generative engine pozwala budować treści odpowiadające na realne pytania użytkowników. Oznacza to konieczność projektowania artykułów i opisów z myślą o tym, że mogą one zostać wykorzystane w Google AI Overviews. Aby osiągnąć ten cel, należy spojrzeć na treści pod kątem AI i projektować je w taki sposób, by były czytelne zarówno dla ludzi, jak i dla zaawansowanych algorytmów.

Engine Optimization w wersji generatywnej wymaga także pracy nad jakością i głębią materiałów. Treści powinny być pisane w sposób, który daje możliwość stworzenia kompleksowych odpowiedzi na dany temat. Wartość tekstów podnosi również korzystanie z różnych źródeł, które zwiększają wiarygodność informacji.

Pamiętaj też, że GEO koncentruje się bardziej na zrozumieniu celu odpowiedzi i intencji użytkowników, niż na samej obecności w tradycyjnych wynikach wyszukiwania.

Jak wygląda przyszłość optymalizacji treści pod kątem AI Overviews?

Rozwój Generative Engine Optimization GEO pokazuje, że nie mamy do czynienia z całkowitą rewolucją, lecz z kolejnym etapem w rozwoju optymalizacji treści. Dobrze przygotowane strony, (które już wcześniej były budowane z myślą o frazach kluczowych i jakościowym odpowiadaniu na zapytania użytkowników), z pewnością mają w tej chwili przewagę. Algorytmy AI bowiem chętniej korzystają z takich treści, włączając je do odpowiedzi generowanych i formatu Google AI Overviews.

Trudniejsza sytuacja dotyczy firm, które do tej pory lekceważyły tradycyjne SEO. Brak uporządkowanej struktury, analizy słów kluczowych czy dbałości o merytoryczną zawartość strony to zły znak pod kątem systemów generatywnych. Nadrobienie zaległości wymaga czasu i umiejętnego korzystania ze sztucznej inteligencji. Przyszłość wyszukiwania z całą pewnością należy do tych, którzy potrafią połączyć SEO w tradycyjnych wyszukiwarkach z nowymi wymogami sztucznej inteligencji.

Czy w takim razie Generative Engine Optimization GEO to faktycznie nowe SEO?

Można tak powiedzieć, bo już dziś wiemy, że Google chętnie korzysta ze sztucznej inteligencji i chce rozwijać format wyszukiwarki opartej na odpowiedziach AI. GEO powinno być więc ważnym elementem strategii obecnych i przyszłych działań marketingowych.

Dołącz do naszego newslettera

i bądźmy w kontakcie!

Bezpłatna wycena

Dziękujemy!

name

Formularz został wysłany poprawnie.

Niebawem się do Ciebie odezwiemy.
Zespół 360 LAB